fredag 30 december 2011

¤¤¤ Nu så! Mera filmer har det blivit! ¤¤¤

Mitt mål varje december är att försöka se så många filmer med julkänsla i som det bara går. Jag misslyckats varje år :(
Men några i det stora hela har det allt blivit....


"A little bit of heaven"

"En komedi om en försiktig kvinna som får veta att hon är döende i cancer. Men när hon möter sin själsfrände upptäcker hon att hotet att bli förälskad är otäckare än döden"



Brukar ju ÄLSKA denna typ av filmer men jag får inte riktigt känslan i denna filmen. Visst, den berör ju men inte på det sättet som jag vill. Det sänker betyget till en 3:a

"The girl with the dragon tatoo"

”The Girl with the Dragon Tattoo” bygger på  Stieg Larssons “Män som hatar kvinnor”, den första boken I serien, och filmen har spelats in i Sverige. Daniel Craigs roll som den grävande reporter Mikael Blomkvist tar sig kantstött och förnedrad (efter att ha fällts för förtal mot finansskurken Hans-Erik Wennerström) an uppdraget att nysta i ett fyrtio år gammalt mordfall inom överklassfamiljen Vanger. Med den tjugotreåriga och psykiskt labila datahackern Lisbeth Salander som parhäst och sängpartner är han snart en seriemördare på spåren.


 Har sett den svenska versionen också men när jag satte mig i biosalongen för att se den amerikanska så kom jag inte ihåg så mycket. Men upptäckte ganska så snart att jag var med i filmen igen. Jag gillar ju inte Mikael Nyqvist så bra så jag tycker ju att Daniel Craig är den stora vinnaren. Rollen som Salander spelas faktiskt riktigt bra utav bägge tjejerna. Så där får det nog bli lika.
Betyg 3:a (men det är nog för att jag redan sett filmen och vet hur den skulle sluta, blev ju inga överraskningsmoment)

"Bad Santa"
Jultomten och hans medhjälpare är bedragare på brottsturné, i avsikt att använda julhandelns trängsel och puls till att berika sig själva snarare än att sprida julglädje. Men det blir lite komplicerat när de stöter på en mobbad pojke.

Allvarligt!!! Jag har hört att denna filmen ska vara jätte rolig och bra. Men ju längre filmen gick desto ledsnare och mer deprimerad blev jag.
Klart att jag förstår att alla människor inte får chans att fira julen tillsammans med sina nära och kära och att julen kan förknippas med mycket svårt från barndomen. Men som dom framställer den unge pojkens liv i filmen så mår man ju dåligt. Och att denna "tomten" utnyttjar pojken så till den grad gör mig bara förbannad!
Nej! En 2:a i betyg

"Final Destination 5"

Idén är lika enkel som säker. Varje film i serien har samma upplägg. Någon får ett varsel om att en fruktansvärd olycka ska inträffa. Genom detta räddar han eller hon sina vänner i tid. Men Döden gillar inte att bli lurad utan ser till att de som räddats dödas i alla fall, på olika otäckt uttänkta sätt.


Visst att detta är den femte uppföljaren men mig gör det inget.
Tycker att dom är jätte bra och vill gärna att dom fortsätter släppa flera.
Gillar denna lite extra för det var en härlig tvist på slutet ;)
Betyg 4:a

"Fright Night"

Fright Night är en remake på ett original från 1985 som jag inte sett.
Colin Farrel spelar en vampyr vid namn Jerry som flyttar in i ett villaområde i utkanten av Las Vegas.
En av grannarnas son börjar ana oråd och snart är han den enda som vet om att Jerry faktiskt är en vampyr som dödar folk och dricker deras blod.



Riktigt bra vampyrfilm med en urläcker Colin Farrell som sexig vampyr. Han är nästan läskigare i mänsklig form än när han visar upp sin riktga monster nuna. Jag blir skrämd flera gånger och får faktiskt titta lite i kudden.
Betyg 3:a


"Ice Age: A Mammoth Christmas"

I filmen drar det sig ihop mot jul och mammuten Manny rullar fram familjens släktklenod Julstenen. Sengångaren Sid tycker att det är en dålig symbol för julen och föreslår en gran och lyckas i samband med detta med det omöjliga och förstör stenen, vilket leder till att den ursinnige Manny menar att Sid hamnat på tomtes stygglista, något han bara hittar på i stundens hetta. Detta leder till en dispyt mellan Manny och hans dotter Peaches där tomtens existens är i fokus, och Peaches menar att det är Manny som borde vara på stygglistan eftersom han inte tror på tomten.


En kort film på ca 20 minuter men jag tycker att den är charmig och det roligaste av allt är ju att man nu förstår vart dom flesta av julens traditioner kommer ifrån ;)


"Julfritt"

”Julfritt handlar om ett medelålders par, Luther och Nora,  vars enda dotter bestämmer sig för att jobba utomlands i ett år. Att fira jul utan dottern hemma kommer inte bli samma sak så paret bestämmer sig helt enkelt för att hoppa över julen det här året och istället lägga pengarna på lyxkryssning till karibierna. Detta bemöts inte väl av grannar och människor i deras bekantskapskrets.


En små rolig familjekomedi som börjar storartat men som sedan faller och sätter sig pladask.
2:a i betyg


"The Nutcracker"
Vi får följa med Mary på ett magiskt äventyr där hennes nötknäppare plötsligt får liv och tar henne med till en förtrollad värld fylld av magiska leksaker, läckra godsaker och dansande féer. Mary upptäcker snart att den onda Råttkungen hotar kungariket, och för att rädda Nötknäpparen måste Mary avslöja Råttkungens hemlighet och befria kungarikets rättmätige prins...

En film för dom lite äldre barnen. Dock inte lika gamla som mig ;)
Intett sägande film som inte är särskild julig.
Elle Fanning är dock väldigt söt.
Betyg 2:a

"Tintins äventyr - Enhörningens hemlighet"


Har aldrig varit en fan av Tintin under min barndom men en storfilm som denna kan man ju bara inte missa. Och filmen är grymt snyggt animerad och vill man se en film där det händer lite så kan jag rekommendera denna då det är action från första till sista minuten.
3:a i betyg


Två kvällar kvar på detta året vilket troligtvis betyder två filmer till. Vi får se vilka det blir ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar