måndag 24 januari 2011

¤¤¤ Tillbaka till verkligheten ¤¤¤

Helgen har varit kanon. Den har innehållit allt! Vi tar det hela från början....

På torsdag kvällen kom det hem en mycket medtagen Anders. Han var faktiskt vit i ansiktet! Han mådde inte bra och han hade spytt och hade ruskigt ont i magen. Det var ju uppenbarligen Thor som smittat honom (dock hade Thor inte spytt mer på torsdagen utan endast bajsat lös en gång). Ställde in en hink till älsklingen och flyttade ut till soffan där jag spenderade min natt.

Fredagen kom och min "hälsoresa" stod för dörren. Kändes fruktansvärt att behöva lämna Anders ensam med barnen när han mådde så dåligt. Han var dock aningen bättre än dagen innan. Han insisterade på att jag skulle åka, vi hade ju faktiskt bokat.
Hämtade upp Mi och vi började vår enormt LÅNGA resa till Lundbrunns kurort. Tog ca 52 min att åka.
Allt verkade till en början alldeles jätte bra. Men när vi ser vart vi ska bo tvekar vi lite. Det var ett ensamt hus ca 200 m från byggnaden med receptionen och det kändes precis som ett ålderdomshem när vi gick bland alla korridorer. Det var väl egentligen inte fel på rummet, det var ju städat och det fanns en del bekvämligheter som en fåtölj, två sängar och, och.... ja, just det en tv!
Dom hade försökt sig på att snygga till rummet med nya hyllor men då "glömt" att måla vägen bakom hyllorna, där det uppenbarligen hade stått något större innan. Det hängde synliga kablar från vägen. Det gick ju givetvis att sova i rummet men det fanns ju en del att störa sig på lite grann.
SPA byggnaden var desto fräschare och hela fredagseftermiddagen befann vi oss antingen i bubbelpoolen eller i bassängen med undervattensmassage eller i en solstol. Där vilade vi oss för fulla muggar och åt godis.



Vi skrev upp oss på ett pass med qi-gong men det var bara jag som tog det passet. Mi började känna sig dålig så hon fick gå ut från rummet. Efter detta blev det bara värre för henne tills hon inte kunde stå emot längre utan fick spy på toaletten.
Qi-gong var inget för mig förresten, men nu har jag provat.
Mi kände sig bättre så vi begav oss till matsalen där vår tre-rättersmiddag dukades upp. OCH ALLVARLIGT! Det fanns inga alternativ. Det var bara att äta det som dukades fram.
Till förrätt: Enbärsgraverad hjortytterfilé men karamelliserade vinbär och syltade kantareller. BLÄ!!!!
Till huvudrätt: Ugnsbakd tors med rotsellerikräm, räkor och skirat smör. Detta var gott och det gick ner.
Dessert: Äppelterrine med mandelkaka och vaniljkräm. Också gott.

Det var det vi mäktade med den dagen. Efter en liten promenad till vårt rum fick vi båda två rusa till toaletten (vi hittade några i korridorerna) och det var otroliga lösa besök där.
Sedan bäddade vi ner oss (kl var nog nio), Mi låg och frös så jag tog på henne en extra filt och sedan slö tittade jag lite på tv. Efter en stund var det dags för Mi att besöka toaletten igen.
Första natten sov vi inget vidare.

Lördagen verkade bättre och det var en god frukostbuffe som stod uppdukad. Slöa som vi var gjorde vi ingen större ansträngning denna dag. Vi fick vår kur "fina fötter", enormt skönt med scrub och massage och efter det var det dags att äta igen. "Afternoon tea" fanns med i vårt paketpris så det fanns massor att välja på från den engelska kulturen. Små thekakor, gifflar och scones. Marmelader i alla dess smaker. Ostar och kex i massor och förstås en hel del goda teer.
Det var kul att få smaka på, men oj vad mätta vi blev.



Efter det blev det en härlig timme i ett solrum. En timme i detta rum motsvarade ca 25 min en härlig och varm julidag.



Vi kände oss bättre så vi tog fram spray och smink och piffade upp oss lite grann och begav oss till ännu en middag.


Denna gången visste vi om att det var pilgrimsmusslor som väntade och vi bad om att få hoppa över förrätten. Dom sa att dom givetvis skulle ordna något annat. Vi fick då in parmaskinka på ett litet berg av sallad. En sallad som smakade trädgård. Alltså jord! Jag kunde verkligen inte äta det, skinkan hade ju så enormt mycket fett så jag fick kväljningar.
Huvudrätten var inte mycket bättre, kalvytterfile (rosa kött, kan inte äta) med hasselnöttskroketten på syrlig vitkål och madeirasås. Kroketten gick väl an men köttet var ingen höjdare.

Desserten bestod av vinbärssås(det hette ju givetvis inte så), tonkabönsglass och mandelflarn. Det var faktiskt gott.
När middagen var avslutad tänkte vi gå ner till rummet och smakde på dom cider som vihade haft med oss. Det blev inte riktigt så. Vi tittade på "Fångarna på fortet" och tog det väldigt lugnt och hade det otroligt skönt.
Sov bättre denna natten men var ändå jätte trött när klockan ringde för frukost.
Vi packade och åt frukost. Hade tid över innan vår soldusch så vi la oss i solrummet igen. Där somnade jag och det var skönt och varmt.
Solduschen var spännande. Kände mig som en bil ungefär med tanke på att man fick sig en dusch av en luftryckspistol (sådan som jag torkat ett antal gånger på mitt förra jobb). Kroppen fick ordentligt med färg med en gång, man såg ju randen efter trosorna och till den vita morgonrocken var man rejält brun. Ansiktet blev egentligen bara lite rosigt först men ju längre dagen gick desto mer såg man det. Nu känner jag mig nästan lite orange.


Aningen röd

Summan av helgen var att trots spyor och diare och konstig (alldeles för fin) mat så var det en mycket lyckat helg och vi båda var nöjda och hyffsat utvilade när vi åkte hem.
Det var gott att få komma hem och höra - mamma, mamma, du är hemma! Saknat dig!! och att känna dom små armarna om halsen är verkligen lycka.
det är skönt att komma bort men ännu skönare att få komma hem. Det stämmer varje gång.

Så här fräsch var det längesen jag såg ut klockan 06:00


Det känns som om jag kanske skulle tvättat händerna redan igår?

1 kommentar:

  1. Imorse när jag tittade på din blogg så fanns bara bilden med handen utan ring och jag blev alldeles rädd att något hade hänt, men nu ser jag att du varit på SPA. Vad synd bara att ni inte mådde helt hundra, så typiskt det är ju inte varje dag man är på SPA.

    SvaraRadera