lördag 25 september 2010

¤¤¤ Hur ska jag uttrycka mig? ¤¤¤

Det är ju ett himla väsen om att SD kommit in i riksdagen. Men det måste ju finnas en anledning till att svenska folket röstat som vi gjort. Och nu när svenska folk gjort sin röst hörd, ja nu är det helt plötsligt svenska folket mot ... svenska folket?
Vart tog yttrandefriheten vägen? Känns som att majoritet av svenska folket "jagar" dom som inte tycker samma som dom.
Aaah! Jag blir inte riktigt klok på detta.

Visst är det bra att alla är olika, det är väl tur det. Men själv tycker jag att det är en självklarhet att om man ska bo och leva i Sverige så ska man kunna tala svenska.

Tycker att det är rent utsagt för djävligt att vi inte kan hissa vår fina flagga, bära gult och blått eller sjunga nationalsången utan att kallas för rasister. Får vi inte vara stolta över vårt land?

Tycker också att man ska ta seden dit man kommer.

När jag gick i tredje klass så bodde jag i Trollhättan. Min skola var på Kronogården. I min klass var vi 20 stycken elever. 3 st var svenskar. Vi hann 50 sidor i Oä (som det hette då) på en termin. Varför? Jo inga utav dessa 17 barn kunde svenska. Hur kan det bara få vara så?
Mina föräldrar gav upp och flyttade till Grästorp där jag fick chans att läsa "upp" mig igen.

Jag har dessa åsikter. Gör det mig till rasist?

5 kommentarer:

  1. Nej du är inte rasist! Det är stor skillnad på att vilja att invandrare får en chans att komma in i samhället, bland annat genom att ställa vissa krav - och att tycka att bara "svenskar" ska få bo i Sverige! Fokpartiet t ex vill ju ställa krav på språkkunskaper och vill att asylsöknade ska få söka jobb mycket tidigare än idag, det är ju ett sätt att ställa krav som gynnar invandrarna men bygger på en människosyn där alla är lika värda och att mångfald berikar vårt samhälle! SD är tyvärr väldigt duktiga på att dölja sitt riktiga partiprogram när de hörs i media, men skrapar man lite på ytan så får i alla fall jag kväljningar... Och Svenskarnas Parti ska vi bara inte tala om! Nej jag ska i alla fall ut och manifestera mot dessa otäcka influenser idag!!

    Ha det så bra :-)

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Du har så rätt så rätt....
    håller med dej fullständigt...blir inte klok på detta jag heller....

    jag är svenk & stolt för det !

    Kram Nilla

    SvaraRadera
  3. Självklart inte!

    Enligt mig är man rasist om man tycker att människor är mindre värda pga av deras hudfärg, etiskt ursprung och regligion.

    Det är en självklarhet att alla som bor i Sverige ska kunna prata svenska!

    SvaraRadera
  4. bra skrivet syrran! dock tycker jag denna grejj " alla gillar olika" har blitt för mkt.. ja alla gillar olika. dom som vill rösta på sd eller svenska partit får väl göra det om dom vill. Man behver inte vara rasist för det.

    SvaraRadera