måndag 30 augusti 2010

¤¤¤Så rädd, så rädd.¤¤¤



Vår minste älskling Thor svalde (till slut) en plommonkärna. Det tog en stund innan den kom ner och under tiden försökte han spy upp den men det kom bara äckligt slem som till slut blev blodfärgat. Under denna tiden fick han ingen luft och jag försökte att få upp kärnan genom att vända på honom och hålla han i fötterna men inget hjälper. Loke som också blev rädd lyssnade i allafall på vad jag sa och lyckades ge mig telefonen så att jag kunde ringa efter hjälp.
Man märkte när Thor fick ner kärnan för han blev jätte lugn och tittade upp på mig med stora ögonen och sedan la han armarna om min hals.
Ringde 112 för på Vårdcentralen i Grästorp säger bara en röst "För att minska alla köer lämna gärna dit telefon nummer så ringer vi upp". Kände att paniken kom så som sagt, ringde 112. Där lugnade dom mig och var jätte trevliga men vi fick till slut åka till VC i allafall. Man ska alltid kolla upp barn under 1 år som har svalt något som är större än 1 cm i diameter.
På vårdcentralen fick vi vänta en timme innan doktorn kom och hämtade in oss. Väl därinne sa han att det inte fanns något att göra än att vänta på att kärnan skulle komma ut den naturliga vägen. Den kunde givetvis fastna på vägen och då skulle det bli ilfart in till akuten. Hmmm känns det inte som att det redan är för sent då?
Har verkligen inget till övers för Vårdcentralen i Grästorp. Helt enkel kass!



Plommonkärnan (var ju givetvis en annan kärna som han svalde) var troligen i denna storlek.



Ser kanske inte så stor ut för oss men för Thor blir den ju aningen större. Vass är den också och det var troligtvis därför det kom blod i slemmet. Kärnan rispade nog i halsen på vägen ner.

2 kommentarer:

  1. Puh, tur att det gick bra tillslut! Håller med om att vårdcentraler inte är nåt vidare... man drar sig för att gå dit och när man väl tar tjuren vid hornen och går så blir man oftast dumförklarad och läkaren verkar mest tycka att man är i vägen.

    SvaraRadera
  2. ååhh va rädd jag blev... har den kommit ut än? =)
    Ne VC i grästorp är ettskämt.. man drar på sig in i de längstra innan man åker dit.. skäms...
    Fan va bra med box.. redan bokat mif till onsdag nästa vecka... wow... !

    SvaraRadera