onsdag 21 juli 2010

Baka baka liten kaka


Kakan innan den for in i ugnen.

Ska ju iväg imorgon och de är sagt att alla ska ha med sig en kaka. Så jag gick ut i trädgården och insåg att jag nog inte har tillräckligt med jordgubbar så jag började leta vidare och fastnade vid vinbären. Plockade av ena busken och det visade sig bli en hel del. Typ 3 liter. Så jag bestämde mig för att baka en "Lättbakad kaka med vinbär". Svårt namn va ?

Detta behövdes till 6-8 bitar:
150 g smör el margarin
1 1/4 dl mjölk
2 ägg
2 dl strösocker
4 1/4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 - 2 dl repade vinbär
Florsocker till garnering

Så här gör du:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält matfettet i en kastrull och häll i mjölken att ljummas. Dra kastrullen av plattan och låt svalna.
Vispa äggen till ett fluffigt skum med sockret. Blanda de torra ingredienserna och häll dom i äggmassan, varva med smörblandningen. Rör till en jämn smet.
Strö lite vinbär i en smord form., häll på smeten och stick också ner lite bär i smeten. Grädda i ugnens nedre del cirka 40 minuter. Låt kallna och sikta över florsocker.

Så där ja! Inga svårigheter. Hoppas det ska smaka i sommarvärmen =)
Kram och God natt alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar